İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) bünyesinde, yabancıların Türkçe kullanım hatalarının yapay zeka ile tespit edilmesine yönelik çarpıcı bir yazılım geliştirildi. İTÜ Yapay Zeka ve Veri Mühendisliği Bölümü Başkanı Prof. Dr. Gülşen Eryiğit liderliğindeki Doğal Dil İşleme Araştırma Grubu, Türkçe öğretimini kolaylaştırmak amacıyla bu yazılımı hayata geçirdi.
Prof. Dr. Eryiğit, AA muhabirine verdiği demeçte, İTÜ Türkçe Öğretim Uygulama ve Araştırma Merkezi (TÖMER) bünyesinde birçok araştırmacının bu projeye dahil olduğunu belirtti. Projenin başlangıcında, farklı demografik gruplardan gelen yabancı öğrencilerin hangi konularda zorluk yaşadıklarına dair ihtiyaçların belirlendiğini ifade etti.
Doğal dil işleme teknolojilerinin gelişiminin hızlandığına dikkat çeken Eryiğit, “Bu teknolojiler genellikle İngilizce ve Çince gibi yaygın dillerde yoğunlaşmıştır. Ancak Türkçe gibi diller için mevcut hata düzeltici yazılımlar oldukça yetersiz kalmaktadır.” dedi.
Eryiğit, öğrenci verileri üzerinde hata etiketleme çalışmalarının gerekliliğini vurgulayarak, “Dünya genelinde dil kullanımındaki hatalar için bir standart bulunmamaktadır. Biz de global diller için bir etiketleme standardı geliştirdik ve bunu uluslararası platformlarda yayımladık.” şeklinde konuştu.
Yazılımın işleyişine ilişkin bilgi veren Eryiğit, öğretmenlerin topladıkları verileri etiketleyerek yapay zeka yazılımlarına öğrenim süreci sağladıklarını belirtti. Böylece, öğrencilerin hatalarının hem türlerini hem de cümle içindeki konumlarını otomatik olarak tespit ettiklerini açıkladı.
Yazılımın hata düzeltme sürecinde öğretmenlerin ve uzmanların sağladığı verilerin önemli bir rol oynadığını vurgulayan Eryiğit, bu sayede öğrencilere özgü eğitim yöntemlerinin belirlenebileceğini ifade etti.
Eryiğit, ayrıca yazılımın öğretmenlere, öğrencilerin sıkça yaptığı hatalar hakkında bilgi verecek arayüzler sunduğunu belirterek, “Örneğin, bir Suriyeli öğrencinin bazı sesleri çıkarmakta zorluk çekip çekmediğini veya bir Fransız öğrencinin fiil eklerinde sorun yaşayıp yaşamadığını tespit ederek öğretmenlere sunabileceğiz.” dedi.
Yapay zeka yazılımının, Türkçe öğrenimini önemli ölçüde geliştirebilecek potansiyele sahip olduğunu vurgulayan Eryiğit, “Türkçeye yönelik ilginin artmasıyla birlikte bu alanda daha fazla araştırma fonu oluşturulması gerekmektedir.” değerlendirmesinde bulundu.
Bu İçeriğimiz kaynak olarak Anadolu Ajansını kullanmıştır ve aksiyon.com.tr editör ekibimiz tarafından derlenmiştir.
İTÜ Yapay Zeka ve Veri Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Gülşen Eryiğit, AA muhabirine açıklamalarda bulundu.
İTÜ Yapay Zeka ve Veri Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Gülşen Eryiğit, AA muhabirine açıklamalarda bulundu.