TZOB Genel Başkanı Bayraktar, 2024 Üretici ve Market Fiyatlarını Değerlendirdi

TZOB Genel Başkanı Bayraktar, 2024'te marketteki 41 ürünün 40'ında fiyat artışı olduğunu açıkladı.

Yayın Tarihi: 02.01.2025 10:24
Güncelleme Tarihi: 02.01.2025 10:24

TZOB Genel Başkanı Bayraktar, 2024 Üretici ve Market Fiyatlarını Değerlendirdi

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, 2024 yılında markette takip edilen 41 ürünün 40'ında fiyat artışı, yalnızca 1 ürününde ise fiyat azalışı yaşandığını duyurdu. Bayraktar, yazılı açıklamasında, geçen ay ve 2024 genelinde üretici ve market ile girdi fiyatlarındaki farklılıklara dair kapsamlı bir değerlendirme yaptı.

Bayraktar, belirtilen verilerin, ziraat odaları aracılığıyla ülke genelinden toplandığını belirterek, 2024 yılında fiyatı en fazla artan ürünlerin markette beyaz lahana, üreticide ise mandalina olduğunu ifade etti. Öte yandan, fiyatı en fazla düşen ürünlerin ise markette ve üreticide patates olduğunu açıkladı.

Bayraktar, geçen yıl market fiyatlarında en yüksek artışın yüzde 179,1 ile beyaz lahanada gerçekleştiğini, bunu yüzde 135 ile mandalinanın, yüzde 115,2 ile patlıcan ve pırasanın izlediğini kaydetti. Ayrıca, markette fiyatı en fazla düşen ürünün ise yüzde 16 ile patates olduğunu vurguladı.

2024 yılında üretici fiyatlarına dair bilgiler de paylaşan Bayraktar, takip edilen 33 ürünün 29'unun fiyatlarının arttığını, 4'ünün ise azaldığını bildirdi. Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 276,5 ile mandalinada görüldü. Bunu yüzde 270,4 ile karnabahar ve yüzde 166,2 ile beyaz lahana takip etti.

Fiyat farklarına değinen Bayraktar, aralık ayında üretici ve market arasındaki en büyük fiyat farkının yüzde 312,3 ile limonda olduğunu, bunu yüzde 300,8 ile patatesin, %270 ile portakalın ve %237,2 ile havucun izlediğini ifade etti.

Aralık ayı itibarıyla markette 41 ürünün 24'ünde fiyat artışı, 17'sinde ise fiyat azalışı gözlemlendiğini belirten Bayraktar, fiyatı en fazla artan ürünün yüzde 75,6 ile beyaz lahana olduğunu, en çok düşen ürünün ise yüzde 35,5 ile karnabahar olduğunu aktardı.

Bayraktar, patates fiyatlarının düşmesinin nedeninin, bir önceki yıl rekoltenin yüksek olmasından kaynaklandığını belirterek, bu durumu ürün arzı ve talep dengesi ile ilişkilendirdi. Ayrıca, girdi fiyatlarındaki artışların da üreticileri olumsuz etkilediğini vurguladı.