TÜSİAD Başkanı Orhan Turan: Türkiye'nin Lojistik Merkezi Olma Potansiyeli
Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TÜSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan, son yıllarda gelişen teknolojilerin ve küresel ticaretin Türkiye’yi bir dönüşüme zorladığını belirtti. Turan, "Bu dönüşüm, aynı zamanda büyük bir potansiyel de sunuyor. Türkiye'nin stratejik konumuyla birlikte, uluslararası lojistik merkezi haline gelmesi mümkün," dedi.
TÜSİAD tarafından düzenlenen “E-Ticaretin Taşıyıcı Gücü: Lojistikle Şekillenen Gelecek” etkinliği, TÜSİAD Konferans Salonu’nda gerçekleştirildi. Turan, Türkiye’nin son yıllarda e-ticaretin hızla büyüdüğünü kaydetti.
Turan, intermodal taşımacılığın güçlendirilmesinin önemine dikkat çekerek, "Kara, deniz, demir ve hava taşımacılığının entegre şekilde çalıştığı bir sistem oluşturulmalı. Kamu politika belgelerinde de yer alan bu hedefe yönelik yapılacak altyapı yatırımları ve mevzuat düzenlemelerinin önceliklendirilmesi, Türkiye'yi lojistikte önemli bir oyuncu yapabilir," yorumunu yaptı.
Dünyada lojistik sektöründeki dijitalleşmenin süreçleri hızlandırdığını ve maliyetleri düşürdüğünü belirten Turan, dijital platformlar sayesinde depo yönetimi ve tedarik zinciri takibinin daha şeffaf hale geldiğini vurguladı. 2023'te Türkiye'deki e-ticaret hacminin bir önceki yıla göre %115,15 artarak 1,85 trilyon Türk lirasına ulaştığını açıklayan Turan, işlem sayısının %22,25 artarak 5,87 milyar adede yükseldiğini ifade etti.
Turan, "Ülkemizin genç ve dinamik nüfusu, yüksek internet erişimi ve coğrafi avantajları, e-ticaret ekosistemimizi hızla geliştiriyor," dedi. Ayrıca, teknolojinin hız ve verimlilikteki önemini vurguladı ve Türkiye’deki lojistik firmalarının dijitalleşme ve otomasyondan faydalandığını belirtti.
TÜSİAD Ulaştırma ve Lojistik Çalışma Grubu Başkanı Nilgün Keleş, tüketici beklentilerinin değiştiğini ve lojistik süreçlerinin günün ihtiyaçlarına uygun şekilde yeniden tasarlanması gerektiğini söyledi. Keleş, e-ticaret ve e-ihracatın Türkiye’yi ileriye taşıyacak en kritik unsurlardan biri olduğunu vurguladı.
Keleş, Türkiye'deki e-ticaretin 2023-2027 yılları arasında yılda ortalama %44 büyümesini beklediklerini belirterek, "E-ticaret pazarını etkileyen başlıca faktörler arasında artan internet kullanımı ve yatırımlar bulunuyor," dedi.
Keleş, Kuzey Marmara bölgesinin e-ticaret operasyonlarının önemli bir kısmını karşıladığını, toplam e-ticaret stokunun yaklaşık 7,5 milyon metre kare olduğunu belirtti. 2027 yılına kadar bu arzın 11,5 milyon metre kareye ulaşması gerektiği öngörülüyor.