DOLAR
34,15 -0,2%
EURO
38,04 0,35%
ALTIN
2.914,9 0,07%
BITCOIN
2.163.136,84 1,33%

Türkiye'de Özel Gereksinimli Çocukların Eğitimi: Eşit Fırsatlar İçin Mücadele

Türkiye'de özel gereksinimli çocuklar, eğitimde eşit fırsatlar için hala zorluk yaşıyorlar. Ebeveynlerin ve eğitimcilerin deneyimleri incelendi.

Yayın Tarihi: 28.08.2024 11:05
Güncelleme Tarihi: 28.08.2024 11:05

Türkiye'de Özel Gereksinimli Çocukların Eğitimi: Eşit Fırsatlar İçin Mücadele

Özel Gereksinimli Çocukların Eğitimi Hala Sorunlarla Dolu

  Türkiye'de pek çok adım atılmasına rağmen, özel gereksinimli çocuklar için eğitimde eşit fırsatlar sağlamak adına mücadele devam ediyor. Kansas Üniversitesi'nde misafir öğretim üyesi olan Doç. Dr. Ali Kaya, ebeveynlerin çocuklarını kaydettirirken karşılaştıkları zorlukları ve eğitim süreçlerinde yaşanan problemleri değerlendirdi.

Kapsayıcı Eğitim Yaklaşımı

  Kaya, Türkiye'de 1990'lardan itibaren özel gereksinimli çocukların tipik gelişim gösteren akranlarıyla birlikte aynı sınıfta yer aldığı uygulamanın, zamanla kaynaştırma hizmetinden kapsayıcı eğitime dönüşümünü dile getirdi. Bu kapsamda yalnızca işitme, görme veya zihin yetersizliği olan çocuklarla değil, aynı zamanda sosyoekonomik durumu kötü olan ya da göçmen çocukları da içerecek şekilde geniş bir yelpazeye hizmet verildiğini anlattı.

Kayıt Sürecinde Sorunlar

  Kaya, özel okullarda çocuklarını kaydettirmek isteyen ebeveynlerin genellikle hayal kırıklığına uğradığını ifade etti. "Özel okullara başvuran ebeveynler, aldıkları hizmetten memnun değildi. Yaptığımız araştırmada memnun olan bir ebeveyn bile çıkmadı," şeklinde konuştu.

Devlet Okullarındaki Gelişmeler

  Kaya, devlet okullarında özel gereksinimli çocukların kabul oranının geçmişe göre arttığını vurgulayarak, "Devlet okulları, özel okullara kıyasla bu çocukları daha fazla kabul ediyor" dedi.

Eğitim Sürecindeki Zorluklar

  Kayıt sürecindeki sorunların ardından, ebeveynler eğitim aşamasında da zorluklarla karşılaşıyor. Kaya, ebeveynlerin, okul yönetimlerinin potansiyel müşterileri olarak göründüğünü belirtti. "Eğitimcilerin yetersizliği, bazı ailelerin çocuklarının şiddet gördüğünü belirtmesi, sorunları daha da derinleştiriyor" dedi.

Akran Zorbalığı ve Bilinçsiz Tutumlar

  Kaya, özel gereksinimli çocukların karşılaştığı akran zorbalığına dikkat çekti. Ailelerin, çocuklarının yaşadığı zorbalığın en uç noktalarını deneyimlediklerini aktararak, okulların bu konuda yeterli tedbir almadığını ifade etti.

İstatistiksel Verilerin Eksikliği

  Türkiye'de özel okullardaki özel gereksinimli çocuklarla ilgili istatistiklerin eksik olduğunu belirten Kaya, "Devlet okullarındaki rakamlar mevcutken özel okullarda neden bu veriler tutulmuyor?" diye sordu.

Farklılıkları Kucaklamak

  Kaya, özel gereksinimli çocukların toplum içinde daha iyi entegre olması için eğitim sürecinin olumlu yönde geliştirilmesi gerektiğine vurgu yaptı. "Bugünün çocukları yarının yetişkinleri; birbirlerinden ayrıştırılan çocuklar, gelecekte daha büyük sorunlarla karşılaşabilir," dedi.

Sonuç Olarak

  Özel gereksinimli çocukların eğilimi, yalnızca eğitimcilerin daha bilinçli olmasının yanı sıra, ailelerin ve toplumun da katkısı ile daha sağlıklı bir şekilde geliştirilebilir. Yapılan her türlü araştırma ve bilinçlendirme çalışması, bu ortamda sorunları azaltacaktır.