Çin Sahil Güvenliği ve Donanma unsurlarının, Güney Çin Denizi'nde Filipinler Balıkçılık ve Su Kaynakları Bürosuna ait iki araştırma gemisini engellemesi, iki ülke arasında ciddi bir gerilim yarattı.
Filipinler Sahil Güvenliği'nden yapılan açıklamaya göre, olay, iki ülke arasında egemenlik ihtilafına konu olan Spratly Adaları'nın kuzeyinde, Sandy Resifi yakınında gerçekleşti.
Çin Sahil Güvenlik gemileri, bölgede araştırma amacıyla seyreden iki Filipin gemisine yaklaşırken, Çin donanmasına ait bir helikopter, adacıktan kum numunesi toplamakta olan iki botun üzerinde uçarak araştırma görevini engelledi.
Çin Sahil Güvenliği, yaptığı açıklamada, bölgeye yasa dışı giren iki Filipin gemisinin engellendiğini, resife yanaşmaya ve numune toplamaya teşebbüs eden araçların da uyarılarak uzaklaştırıldığını ifade etti.
Çinlilerin “Tieşien Jiao”, Filipinlilerin “Bailan” ve Vietnamlıların ise “Dao Son Ca” olarak adlandırdığı Sandy Resifi, 1974 yılında Vietnam tarafından işgal edilmiştir. Bu resif, son 25 yıldır herhangi bir ülkenin tam kontrolü altında değildir.
7 hektarlık bir kum adacığı olan Sandy Resifi, Güney Çin Denizi'nde Çin ile Filipinler arasında yeni bir sürtüşme noktası haline geldi.
Güney Çin Denizi Anlaşmazlığı
Güney Çin Denizi, İkinci Dünya Savaşı sonrası kıyıdaş ülkelerin bağımsızlıklarını kazanmalarının ardından, bölge ülkeleri arasında egemenlik ihtilaflarının odağı olmuştur.
Çin, ilk kez 1947'de yayımladığı haritayla Güney Çin Denizi'nin %80'i üzerinde egemenlik iddiasında bulunurken, bu zengin su altı kaynaklarına sahip bölgedeki hak iddiaları Filipinler, Vietnam, Brunei ve Malezya gibi diğer ülkelerle de paylaşılmaktadır.
Çin, bölgedeki ihtilaflı adalarda askeri üsler inşa ederken, sivil gemi filolarıyla da varlık göstermekte; bu durum, bölge ülkelerinin yanı sıra ABD'nin de tepkisini çekmektedir.
Hollanda'nın Lahey kentindeki Daimi Tahkim Mahkemesi, 2016 yılında Filipinler’in başvurusu üzerine verdiği kararda, Çin'in Güney Çin Denizi'ndeki tek taraflı egemenlik taleplerinin yasal olmadığını hükmetmiştir.