Çinli Otomotiv Üreticileri Türkiye ve Fas'ta Fabrika Kurmayı Planlıyor

Gartner'ın raporuna göre, Çinli otomobil üreticileri rekabetçi fiyatları korumak için Türkiye ve Fas'ta fabrika kurma olasılığına sahip.

Yayın Tarihi: 16.01.2025 16:28
Güncelleme Tarihi: 16.01.2025 16:28

Çinli Otomotiv Üreticileri Türkiye ve Fas'ta Fabrika Kurmayı Planlıyor

Araştırma ve danışmanlık şirketi Gartner'ın ''2025 Temel Otomotiv Trendleri'' raporu, Çinli otomobil üreticilerinin rekabetçi fiyatları korumak amacıyla Türkiye ve Fas gibi serbest ticaret ortaklarında fabrika kurma olasılığını öngörüyor.

Raporda, küresel otomotiv sektörünün emisyonlar üzerindeki düzenleyici baskı ve Çin'den gelen büyüme ile büyük zorluklar yaşadığı belirtildi. ABD ve Avrupa Birliği (AB)’nde değişen siyasi ortamın araç emisyon düzenlemelerine ilişkin belirsizlikler yarattığı ifade edilirken, bu durumun otomotiv endüstrisi üzerindeki riskleri artırdığı vurgulandı.

Gartner, kapasite fazlası ve fiyat rekabeti nedenleriyle birçok Avrupa ve Kuzey Amerika otomobil fabrikasının bu yıl kapanma ya da satılma tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu aktardı. Otomobil üreticilerinin emisyon hedefleri ve gümrük vergileri nedeniyle kıta Avrupa'sında üretim kapasitesini azaltacakları öngörülüyor.

Çinli üreticilerin yazılım ve elektrifikasyonda sağladıkları üstünlükle birlikte, elektrikli araç piyasanında hakimiyetlerini artırmaları bekleniyor. Raporda, ''Kapasite fazlası üretim, yıllardır Avrupa ve Kuzey Amerika otomobil fabrikaları için bir sorun teşkil ediyordu. ABD ve AB tarafından Çin menşeli elektrikli araçlara uygulanan ithalat tarifelerindeki artış, bu sorunu daha da kötüleştirebilir. Bu şartlar altında, Çinli otomobil üreticileri rekabetçi fiyatları korumak için Avrupa ve ABD'de veya Türkiye ile Fas gibi serbest ticaret ortaklarında fabrikalar kurabilir,'' ifadelerine yer verildi.

Elektrikli araçların bu yıl sevkiyatlarının yüzde 17 artacağı öngörülürken, 2030 yılına kadar pazarlanan tüm araç modellerinin yüzde 50'sinden fazlasının elektrikli araç olacağı tahmin ediliyor. Gartner Araştırma Başkan Yardımcısı Pedro Pacheco, yazılım ve elektrifikasyonun sektördeki dönüşümün iki ana itici gücü olmaya devam edeceğini belirterek, ''Ancak 2025'te, otomobil üreticileri özellikle elektrikli araç pazarında, emisyon düzenlemelerine ilişkin belirsizlikler ve Çin ile Batı arasındaki ticari gerilimlerle karşılaşacaklar,'' değerlendirmesinde bulundu.