Alman otomotiv sektöründe duyarlılık, 2024 yılının Aralık ayında birikmiş sipariş eksiklikleri nedeniyle önemli ölçüde kötüleşti. Merkezi Münih'te bulunan Ekonomi Araştırma Enstitüsü (Ifo) tarafından yapılan İş Ortamı Anketi sonuçlarına göre, sektörün iş ortamı endeksi Kasım 2024'te eksi 32,4 puan iken, Aralık 2024'te 2,3 puan düşerek eksi 34,7 puana geriledi.
Bununla birlikte, sektörün mevcut durum endeksi 2024 Aralık'ında 1,5 puan artarak eksi 32,3 puana yükseldi. Ancak sektörün geleceğe yönelik iş beklentisi, eksi 30,9 puandan eksi 37,1 puana düşerek daha da kötü bir tablo çiziyor.
Ifo açıklamasında, "Alman otomotiv sektöründeki hava 2024 yılı sonunda daha da kötüleşti" ifadeleri yer aldı. Şirketlerin mevcut iş durumlarını Kasım ayına göre daha iyi değerlendirmesi dikkat çekse de, gelecek aylara ilişkin beklentilerin kötümserleştiği belirtildi. Bunun nedeni olarak, birçok şirketin sipariş birikimlerini üretim kapasitelerini tam kullanmak için yetersiz olarak değerlendirmesi gösterildi.
Dış ticaret konusunda da olumsuz bir ivme beklenmemekte. İhracat beklentileri Kasım ayındaki eksi 19,1 puandan eksi 20,3 puana geriledi. Ekonomi araştırmaları, sektördeki bu düşüşün istihdam beklentilerine de yansıdığını gösteriyor; şirketlerin istihdam beklentileri Kasım 2024'teki eksi 33,9 puandan eksi 36,7 puana düştü.
Ifo Endüstriyel Organizasyon ve Yeni Teknolojiler Merkezi Uzmanı Anita Wölfl, konuyla ilgili yorumunda, "Otomotiv endüstrisi daha derin bir krize girdi; daha fazla şirket işten çıkarmaları değerlendiriyor" dedi.
Avrupa Otomotiv Sektöründe Zorluklar
Alman otomotiv üreticileri, elektrikli araçlara geçişin yüksek maliyetleriyle mücadele ederken, aynı zamanda Çin ve Avrupa'dan gelen zayıf taleple başa çıkmak zorunda. Bu durum, maliyetleri düşürme ve rekabet gücünü koruma baskısını artırıyor.
Son yıllarda otomobil endüstrisindeki devrim niteliğindeki teknolojilerin Çin ve ABD'den gelmesi, Avrupa'nın kamuoyunda tartışmalara sebep olurken, Alman otomobil üreticisi Volkswagen'in tarihi işten çıkarma ve fabrika kapatma planları bu tartışmaları daha da derinleştiriyor.
Volkswagen, Almanya'da 35 bin kişiyi işten çıkarmak ve kapasite azaltmak amacıyla iş konseyi ve sendika ile anlaşma sağladı. Ayrıca, ABD Başkanlığını yeniden kazanacak olan Donald Trump’ın, gümrük vergilerini artırmayı planladığı belirtildi.
Alman ekonomisi, zayıf imalat sektörü nedeniyle kırılganlığını koruyor. Özellikle, geçen yılın ikinci çeyreğinde %0,3 küçülen ülke ekonomisi, üçüncü çeyrekte %0,2 büyüme kaydetmişti. Ancak Almanya, 2024'te de küçülürse, G7 ekonomileri arasında daralan tek ülke olma durumunu sürdürecek.
Alman otomotiv endüstrisi, ülkede toplam katma değerin %5'ini ve istihdamın %3'ünü sağlamakta. 2023'te ihracatda 272,6 milyar avro değerine ulaşarak, toplam ihracatın %17,3’ünü oluşturdu. Haziran 2024 itibarıyla otomotiv sektöründe yaklaşık 773 bin kişi istihdam ediliyor, bu rakam 2023'e göre %0,8 azalma göstermekte. Almanya, otomotiv sektöründe yaklaşık %14’lük bir iş gücüne sahiptir ve bu sektör, makine mühendisliğinden sonra en büyük ikinci sanayi sektörü konumundadır.