Kayseri Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası'nın (SMMMO) Başkan Yardımcılığını yapan Adnan Uslular, elektronik fatura sistemi hakkımda konuştu. Uslular, konuşmasında sisteme geçenlerin belirli sektörlerde faaliyet göstermek zorunda kaldığını belirterek, “Değişmek zorunda kalanlar arasında e-ticaret, gayrimenkul inşaat veya satışı, otomobil gibi belirli sektörlerde faaliyet gösteren vergi mükellefleri de vardı. ticari ve benzeri sektörler Belirli bir ciro eşiğini aşan şirketlerin, mali şeffaflığı artırmak ve vergi denetimlerini kolaylaştırmak için bir e-fatura sistemine kaydolmaları gerekir. Uyumsuz vergi mükellefleri, usulsüz davranışları nedeniyle vergi makamları tarafından özel yaptırımlarla karşı karşıya kalacak. Mükelleflerin geçiş sürecine dikkat etmesi ve gerekli belgeleri zamanında tamamlaması gerekiyor” ifadelerini kullandı.
NACE kodunun doğruluğunun çok önemli olduğunu söyleyen Adnan Uslular, NACE kodu, vergi mükellefinin faaliyet alanını belirleyen ve vergi dairesi analizlerinde kullanılan çok önemli veri kaynağıdır. Yanlış ya da güncel olmayan NACE kodları gereksiz cezalara neden olabilir. Bu nedenle mükelleflerin sicillerindeki bilgileri doğrulamaları ve gerekiyorsa düzeltmeleri gerekiyor." dedi.
Adnan Uslular, konuşmasına şöyle devam etti:
“Özellikle 2023 senesi cirosu 3 milyon TL’yi aşan vergi mükelleflerinin 1 Temmuz 2024 tarihinden önce elektronik fatura sistemine kayıt yaptırmaları gerekmektedir. Aynı zamanda bu mükellefler için Elektronik Defter uygulamasına zorunlu geçişin tarihi de 1 Ocak 2025 şeklinde belirlendi. Dönüşümden önceki aylara ait kitaplar kağıt üzerinde tutulmaya devam edilmelidir. İnternetten satış yapmayan veya belirli gelir eşiklerini aşmayan vergi mükellefleri, bu durumlarını belgeleyerek cezai soruşturmadan muaf tutulabilir."
Cezai işlem uygulanmaması için bir an önce hazırlık yapılması gerektiğine inanan Uslular, konuşmasında şu ifadelere de yer verdi:
“Vergi makamları gerekli şartları taşımayan mükellefler hakkında çeşitli cezai işlemler uyguluyor. Bu durumun yaşanmaması için gerekli hazırlıkların zamanında yapılması önemlidir. Henüz elektronik fatura ve defter sistemine geçiş yapmamış olan mükelleflerin, vergi dairelerinden gelmiş olan bildirimleri dikkatle incelemeleri ve gerekli şikayetleri belirlenen süre içerisinde iletmeleri gerekmektedir. Mükelleflerin bu süreçte dikkatli olmaları ve dönüştürme yükümlülüğünün ciddiye alınması gerekmektedir. Mükelleflerin detaylı bilgi için bir uzmana veya ilgili vergi dairesine başvurması gerekmektedir. Özellikle elektronik imza ya da mali mühür alınması gibi süreçlerin gözden kaçırılmaması gerekmektedir. Bu uygulamalar vergi mükelleflerinin daha organize ve şeffaf bir muhasebe sistemi oluşturmasına olanak sağlayacaktır. Vergi otoritelerinin vergi mükellefi kayıtlarını dijital ortamda doğrulaması ve analiz etmesi kolay olacaktır. Bu sayede firmalar arasındaki rekabetin daha adil ve aynı zamanda şeffaf bir şekilde sürdürülmesi amaçlanıyor”